اگر یک ابزار زنجیر بازکن دارید که به آن آچار زنجیر نیز می گویند، تعمیر زنجیر دوچرخه آسان است. شما می توانید اکثر تعمیرات معمولی را خودتان انجام دهید، با این حال، باید بدانید که بعد از پاره شدن زنجیر، بهتر است در مدت کوتاهی پس از انجام تعمیرات، زنجیر جدیدی تهیه کنید.
چگونه زنجیر شکسته دوچرخه را تعمیر کنیم؟
روش اول:
از جابجایی دوچرخه و تعویض دنده پس از پاره شدن زنجیر، خودداری کنید. تعویض دنده با زنجیر پاره می تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند. اگرچه ممکن است تعمیر یا تعویض زنجیر در حالی که در دنده پایینتر است آسانتر باشد، اما باید دنده را فقط هنگام پدال زدن تعویض کنید.
با استفاده از آچار زنجیر، پین را با دقت تا نیمه به قطعه شکسته زنجیر فشار دهید. هر قطعه زنجیر دارای 2 میخ پرچ گرد است که آن را به قطعه های دیگر متصل می کند. قطعه شکسته را پیدا کنید و میخ پرچی که آن را به بقیه زنجیر متصل نگه می دارد، یادداشت کنید. ابزار زنجیر خود را به آرامی بچرخانید تا میخ پرچ را تا نیمه از حلقه خارج کند. آن را به طور کامل فشار ندهید.
دو سر زنجیر را در یکدیگر قرار دهید تا سوراخ ها در یک راستا قرار گیرند. قطعه میخ پرچ دار باید در خارج باشد تا بتوانید آن را از طریق هر 4 سوراخ (2 سوراخ در هر قطعه) فشار دهید تا زنجیر تکمیل شود. برای اینکه سوراخ ها در یک ردیف قرار گیرند، صفحات داخلی را در صفحات بیرونی زنجیر قرار دهید.
از آچار زنجیر برای فشار دادن پین استفاده کنید و اتصال را تکمیل کنید. قبل از این، آچار را به داخل پیچ کردید تا پین را از لینک خارج کنید. حالا آچار را پیچ کنید تا پین را به داخل فشار دهید. به آرامی کار کنید و دست خود را روی قطعه های پیوندها نگه دارید تا مطمئن شوید که همه آنها در یک ردیف قرار دارند.
برای جلوگیری از سفت شدن زنجیر، اتصال را شل کنید. زنجیر را در هر طرف پیوندهای جدید بگیرید و آن را از این طرف به سمت دیگر حرکت دهید تا اتصال جدید شل شود. همچنین می توانید با حرکت آچار زنجیر به طرف دیگر اتصالی که به تازگی ساخته شده است کمک کنید و پین را خیلی کم فشار دهید تا دو صفحه بیرونی پیوند از قسمت مرکزی آزاد شود و از سفت شدن اتصال جلوگیری شود.
زنجیرخود را با روغن مخصوص دوچرخه روغنکاری کنید. از هر محصول دیگری که برای زنجیر دوچرخه ساخته نشده است، استفاده نکنید. با یک دست پدال دوچرخه را برعکس بچرخانید و با دست دیگر گریس روان کننده را روی زنجیر بریزید. حدود 10-15 قطره با فاصله باید ریخته شود. سپس، از یک پارچه استفاده کنید و روغن اضافی زنجیر را بگیرید. هنگامی که انگشت خود را روی زنجیر میکشید، باید نرم و صاف بالا بیاید.
از بزرگترین دنده در شانژمان عقب استفاده نکنید، زیرا زنجیر پس از تعمیر مقداری کوتاه می شود. بیشتر اوقات، کوتاهی زنجیر حتی به شما اجازه نمی دهد دنده ها را تغییر دهید، زیرا زنجیر برای رسیدن به آنها به اندازه کافی بلند نیست. با این حال، فشار ناشی از تلاش برای ضربه زدن به این چرخدندههای بزرگتر میتواند باعث شکستگی دیگری میشود. سعی کنید زنجیر خود را بین دنده های جلو و عقب صاف نگه دارید. اجازه ندهید که به طور مورب روی دنده ها کشیده شود و همزمان با چرخ دنده های جلو به سمت راست و در دنده های عقب به سمت چپ متمایل شود. این تعمیر زنجیر به طور کلی موقتی است و شما باید یک پیوند جدید اضافه کنید یا کمی بعد یک زنجیر نو جایگزین کنید.
روش دوم: تعمیر زنجیر با استفاده از حلقه اضافی زنجیر
همانطور که گفته شد اگر زنجیر شما پاره شد، می توانید قسمت شکسته را بردارید و دوباره زنجیر را موقت وصل کنید. در این صورت، زنجیر کوتاهتر می شود و نمیتواند اطراف همه چرخدندهها قرار بگیرد و عملکرد شما را به شدت محدود میکند. بهتر است که قطعه های جایگزین را از یک فروشگاه دوچرخه خریداری کنید. استفاده از زنجیری که دارای حلقه های اتصال با ساییدگی است، ایمن نیست. البته بهترین کار این است که به جای اضافه کردن یک قطعه اتصال جدید، کل زنجیر را جایگزین کنید. قطعه های اصلی طوری ساخته شده اند که به راحتی روی دوچرخه قرار می گیرند. آنها همچنین به راحتی نصب می شوند و به راحتی می توانند در سفرهای طولانی همراه شما باشند. برای پیدا کردن زنجیری که برای دوچرخه شما مناسب است، با یک فروشگاه دوچرخه مشورت کنید.
قفل زنجیر (حلقه اتصال اصلی) را پیدا کنید. به جهت درست حلقه اصلی توجه کنید. معمولا روی قفل ها یک فلش هست که باید در هنگام پدال زدن به سمتی که زنجیر می رود اشاره کند. بقیه از یک طرف مقعر هستند (خم می شوند) و این طرف باید رو به چرخ و بقیه دوچرخه باشد.
حلقه های اتصال را به هم نزدیک کنید تا دو طرف قفل کمی آزاد شود. متوجه خواهید شد که قفل زنجیر به جای میخ پرچ های گرد معمولی، یک فضای بزرگتر برای میخ ها دارد. اگر قفل زنجیر قبلاً باز نشده است، همین الان این کار را انجام دهید. برخی از قفل ها به صورت دو نیمه نامتقارن هستند: یک قطعه C شکل با هر دو پرچ و یک صفحه بیرونی.
هر نیمه را بردارید و آن را از طریق سوراخ در انتهای مخالف زنجیر فشار دهید. هر یک از میخ پرچ های دو نیمه قفل باید به یکی از انتهای زنجیر برود. اطمینان حاصل کنید که پرچ ها از طرف مقابل زنجیر نیز وارد شوند. شما می خواهید زنجیر را با استفاده از سوراخ بیضی شکل قفل به هم وصل کنید و آنها باید در یک ردیف قرار گیرند.
میخ پرچ های در معرض دید را از طریق سوراخ های بیضی شکل روی پیوندهای مقابل وصل کنید. ابتدا حلقه های زنجیر را به هم نزدیک کنید. سپس، سوراخ ها را تراز کنید و پرچ ها را از میان آنها فشار دهید. البته توجه داشته باشید که اتصال این قفل در حال حاضر بسیار شل است.
از یک انبر زنجیر استفاده کنید تا قفل را به هم فشار دهید و روی پین ها در جای خود محکم کنید. پینها را به طرف دیگر سوراخ بیضی شکل فشار دهید تا در جای خود قفل شوند.
در نهایت بدانید که در نهایت، یک زنجیر شکسته و پاره به این معنی است که شما به یک زنجیر نو نیاز دارید. در حالی که می توانید زنجیر را به روش های مختلفی تعمیر کنید، زنجیر شکسته نیاز به تعویض دارد. بجز شکستن، زنجیرهای قدیمی با فرسودگی میخ پرچ های داخل منبسط و شل میشوند. این ممکن است در تئوری مشکل زیادی به نظر نرسد، اما هنگام دوچرخه سواری اهمیت دارد. زنجیر تمام نیرو را از پاهای شما به چرخ ها منتقل میکند و یک زنجیر شل به این معنی است که شما انرژی بسیار بیشتری صرف می کنید اما با سرعت بسیار کمتری حرکت می کنید.
منبع : https://www.wikihow.com/Put-On-a-Bicycle-Chai