یوبایک|فروشگاه آنلاین دوچرخه و لوازم دوچرخه سواری

انواع جنس فریم دوچرخه

 انواع جنس فریم دوچرخه

همانطور که در مقاله قبلی ذکر شد؛ یکی از دسته بندی‌های انواع فریم، شناخت جنس مواد تشکیل دهنده فریم دوچرخه می‌باشد که از عوامل اصلی در تصمیم گیری برای خرید دوچرخه محسوب می‌شود. تا چندین سال قبل،  فولاد تنها انتخاب بود اما این روزها گزینه‌های مختلفی وجود دارند. هر جنس فریم دوچرخه با توجه به ویژگی‌های متفاوتی که دارد و براساس میزان سختی، وزن فریم، استحکام و زیبایی فریم انتخاب می‌شود. در ادامه این مقاله از فروشگاه بزرگ دوچرخه یوبایک، نحوه ساخت لوله‌های فریم توضیح داده می‌شود. 

توضیحات کلی در مورد ساخت لوله‌های فریم دوچرخه

اساساً هرچه قطر لوله استفاده شده برای ساخت فریم بزرگ‌تر باشد، سفتی لوله و سختی فریم بیشتر است. همانطور که قطر لوله افزایش پیدا می‌کند، وزن آن نیز افزایش می‌یابد. برای مقابله با این موضوع، مهندسان از لوله‌های جدار نازک‌تر استفاده می‌کنند تا مقداری از این جرم اضافی را کاهش دهند، اما مقدار مطلوبی از سفتی و سختی را در ساختار بدنه حفظ کنند. این را هم باید در نظر داشت که کم کردن ضخامت دیواره لوله باعث نازک شدن آن می‌شود و فریم را آسیب پذیر می‌کند.

مقاله مرتبط: فریم دوچرخه چیست؟

لوله‌ها می‌توانند مستقیم، تک، دو یا حتی سه لبه باشند. لوله‌های مستقیم ضخامت ثابتی در تمام طول لوله دارند. لوله‌های لبه دار ضخامت بیش‌تری در انتها دارند که احتمال تنش بیش‌تری (مانند تنش اتصال با لوله دیگر) وجود دارد و سپس در وسط برای کاهش وزن نازک‌تر می‌شوند. به طور معمول، با افزایش ضخامت، استحکام و سفتی لوله نیز افزایش می‌یابد. در تصویر زیر (سمت چپ) برشی از داخل انواع لوله نشان داده شده است؛ به ترتیب از بالا لوله‌های مستقیم، لوله یک لبه، لوله دو لبه و لوله سه لبه با تغییر ضخامت در دو مرحله مشخص شده‌اند. در تصویر سمت راست، برشی از لوله‌های مستقیم و لوله‌های دو لبه نشان داده شده است.

تکنولوژی ساخت لوله همراه با جنس مواد تشکیل دهنده لوله، می‌تواند راحتی و استحکام بیشتری برای دوچرخه سوار فراهم کند. بخش‌های مختلف فریم به ضخامت دیواره لوله متفاوتی نیاز دارند تا سفتی و سختی بهتری ایجاد کنند. تغییر ضخامت در چندین قسمت از دوچرخه به تنظیم بهتر بدنه و ارتقا کیفیت دوچرخه سواری کمک می‌کند. لوله ای که بتواند مقدار بیشتری از انرژی را قبل از ایجاد شکست، جذب کند یعنی در بعضی قسمت‌ها انعطاف داشته باشد و در بعضی قسمت ها مانند مناطق پر تنش (سر لوله و یا محل اتصالات متعدد) سخت تر باشد، مسلما انتخاب بهتری خواهد بود.

همانطور که ذکر شد، لوله های لبه دار برای کاهش وزن و در عین حال بهبود عملکرد لوله ساخته می شوند. لوله‌های مستقیم و استوانه ای که دارای ضخامت دیواره ثابتی در طول هستند، لوله‌های لبه دار دارای ضخامت دیواره‌های متغیری هستند. متداول ترین نوع لوله های “دو لبه دار” است که برای همه مواد آلیاژی موجود ما امکان پذیر است. در تصویر زیر انواع لوله های برش خورده را مشاهده می کنید.

پس از بررسی نحوه ساخت لوله های فریم، مقاله بعدی در مورد فریم فولادی دوچرخه توضیح داده می شود.

 انواع جنس فریم دوچرخه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *