همانطور که کفشهای دویدن کهنه را در صورت فرسودگی جایگزین میکنید، باید همین کار را با لاستیکهای دوچرخهتان نیز در زمان مناسب انجام دهید و از اندازه و نوع مناسب لاستیک های جدید دوچرخه خودتان مطمئن شوید. اما ممکن است بخواهید نوع لاستیک را برای سرعت بیشتر، دوام بیشتر یا عملکرد بهتر، ارتقاء دهید. این مطلب از فروشگاه بزرگ دوچرخه یوبایک به شما کمک میکند تا بدانید زمان تعویض لاستیکها چه زمانی است، بدانید که تایر دوچرخه با چه سایزی باید بخرید و برخی از ویژگیهای کلیدی که باید در هنگام جستجوی لاستیکهای جایگزین به آن فکر کنید.
علائم زیر نشان میدهد که زمان تعویض لاستیک دوچرخه شما فرا رسیده است:
- لبههای آج لاستیک بهطور قابل توجهی فرسوده شدهاند و به میزان زیادی صاف میشوند.
- کنترل دوچرخه شما به طرز محسوسی کم شده است.
- آج لاستیک، گرد یا ناهموار به نظر میرسد.
- شما متوجه یک طرح نخ نما در دیواره جانبی لاستیک میشوید.
- لاستیک شروع به ترک خوردن یا پوسته پوسته شدنِ برآمدگیهای روی لاستیک یا دیوارههای جانبی آن میکند.
- متوجه تغییر شکل و اعوجاج در لاستیک میشوید (ناشی از پوشش آسیب دیده زیر جداره بیرونی لاستیک).
- متوجه شدید که به تدریج درزهای ریز لاستیکها که به اصطکاک آنها بر روی سطوح خیس کمک میکند در حال ناپدید شدن است.
چگونه سایز لاستیک دوچرخه را پیدا کنیم؟
ابعاد تایر ممکن است پیچیده باشد، اما شما یک راه ساده برای پیدا کردن اندازه لاستیک فعلی خود دارید:
دیواره لاستیک خود را بررسی کنید، اعداد موجود در آن اندازه لاستیک شما را نشان میدهد (تقریباً قطر بیرونی و عرض آن، اما همیشه به این ترتیب نیست).
Figure 1. تایر معمولی دوچرخه کوهستان: 2.2 و 27.5 اینچ نشان دهنده لاستیک با عرض 2.2 اینچ و قطر بیرونی 27.5 اینچ است.
Figure 2. لاستیک معمولی دوچرخه جاده ای: x 32c 700نشان دهنده لاستیکی است که قطر بیرونی آن 700 میلی متر و عرض آن 32 میلی متر است.
(توجه داشته باشید که «c» اندازه سانتیمتر نیست، این نشاندهنده یک سیستم قدیمی فرانسوی است که اندازههای تایر را با استفاده از حروف a، b و c تعیین میکرد.)
شما ممکن است فقط یک مجموعه از اعداد اندازه را روی یک لاستیک ببینید، یا دو یا حتی سه عدد. تا زمانی که اندازه لاستیک جدید شما با یکی از این مجموعه اعداد مطابقت داشته باشد، تایر جدید باید متناسب با سایز دوچرخه و طوقه و رینگ دوچرخه شما باشد.
– اندازه لاستیک که ممکن است در دوچرخه کوهستان ببینید:
2.3 29x نشاندهنده لاستیک با قطر بیرونی 29 اینچ و عرض 2.3 اینچ است.
– اندازه لاستیک که ممکن است در دوچرخه جاده ببینید:
25c x 700 نشاندهنده لاستیک با قطر بیرونی 700 میلی متر و عرض 25 میلی متر است.
– نوع سوم اندازه لاستیک ممکن است روی تایرهای کوهستانی یا جاده ای ظاهر شود:
25-622 روش سازمان استاندارد بین المللی (ISO) برای شناسایی تایر 25c x700 در مثال بالا است. این سیستم به جای قطر بیرونی لاستیک 700 میلیمتر، قطر داخلی تایر را 622 میلیمتر بیان میکند، زیرا یک نگرانی اصلی این است که اطمینان حاصل شود که اندازه چرخ (قطر بیرونی) و قطر داخلی تایر با یکدیگر هماهنگ هستند.
انتخابهای شما برای عرض تایر
در حالی که قطر لاستیک باید دقیقاً مطابقت داشته باشد، شما این امکان را دارید که یک تایر با کمی تغییر در عرض استفاده کنید. به عنوان مثال، برخی از دوچرخه سواران تایرهای پهنتری را انتخاب میکنند تا قدرت کشش بیشتری به آنها بدهند و تا حدودی راحتتر رکاب بزنند. به مواردی مانند اندازه رینگ و میزان تحمل فریم و قاب توجه کنید و با یک فروشگاه دوچرخه صحبت کنید.
لاستیک های ضخیم و لاستیک های سایز بزرگ
دوچرخه های با لاستیک های ضخیم، همآن هایی هستند که با لاستیک های سایز بزرگ می بینید. آنها به خوبی روی برف یا شن کار می کنند و هر جا که می روند، یک دوچرخه سواری ساده و راحت را خواهند داشت. با این حال، همان قانون در مورد اندازه اعمال می شود: آنچه را که در دیواره جانبی لاستیک های فعلی شما وجود دارد، هم از نظر قطر و هم از عرض، که ممکن است 4 اینچ یا بیشتر در دوچرخه های تایر ضخیم باشد، مطابقت دهید.
اندازههای معمولی لاستیک
اندازههای نمونه زیر راهنمایی تقریبی برای اندازه تایر در انواع مختلف دوچرخههای امروزی به شما ارائه میدهد. (البته تا زمانی که اندازه لاستیک جایگزین شما با لاستیک اصلی شما مطابقت داشته باشد، نیازی به نگرانی در مورد مدل دوچرخه شما نیست.)
لاستیک های دوچرخه کوهستان
قطر بیرونی لاستیکها می تواند 26″، 27.5″ یا 29″ باشد؛ عرض آن از 1.9 اینچ تا نزدیک به 5 متغیر است. چند مثال:
– دوچرخه های کراس کانتری Cross-country bikes: عرض 1.9 تا 2.3 اینچ.
– دوچرخه های تریل و تمام کوهستانی Trail and all-mountain bikes: عرض 2.3 تا 2.5 اینچ.
– دوچرخه های مخصوص شیب Downhill bikes: عرض تا 2.5 اینچ.
لاستیک های دوچرخه جادهای
اکثر دوچرخه های جاده دارای قطر بیرونی 700 میلی متر هستند و عرض آن از 23 میلی متر شروع می شود. پهنای بیشتر لاستیکهای جادهای کمتر از 30 میلیمتر است، اما میتوانید لاستیکهایی به پهنای 45 میلیمتر را در دوچرخههایی که برای جادههای شنی در نظر گرفته شدهاند نیز پیدا کنید.
لاستیکهای دوچرخه بچه گانه
قطر معمولی 20 اینچ و 24 اینچ است، اگرچه اندازه چرخ های زیر 20 اینچ را برای مدل های بسیار کوچک کودکان نیز مشاهده می کنید؛ عرض نیز به طور گسترده ای متفاوت است.
هنگامی که در مورد گزینه های تایر شک دارید، با دوچرخه فروشی خود صحبت کنید: یک فروشگاه دوچرخه خوب نه تنها می تواند به سؤالات شما در مورد اندازه لاستیک دوچرخه شما پاسخ دهد، بلکه می تواند در مورد تمام گزینه های ارتقاء لاستیک دوچرخه نیز به شما توصیه کند و به طور ویژه لاستیکی سفارش دهید تا دقیقا مطابق با نیازهای شما باشد. همچنین عاقلانه است که هر زمان که دوچرخه خود را برای سرویس می آورید، در مورد وضعیت لاستیک های خود بپرسید.
نحوه خرید درست نوع لاستیک دوچرخه با آج مناسب
تهیه لاستیک های مناسب براساس سبک دوچرخه سواری خود، اساساً به معنای داشتن الگوی آجی است که برای دوچرخه شما مناسب است. روی لاستیک های دوچرخه کوهستان، آج ها طیف متنوعی از الگوی فرم های برجسته دارند. در دوچرخههای جادهای، الگوی آج از هیچ (صاف) تا الگوهای شیاردار ظریفتر متغیر است. در زیر مروری بر انواع آج ارائه شده است. کاربرد مورد نظر تایر (بهترین استفاده) سرنخ خوبی برای انتخاب لاستیک است.
انواع برجستگیهای لاستیک دوچرخه کوهستان
برجستگی های کوچک با فاصله نزدیک برای مسیرهای صاف و خشک مناسب هستند.
برجستگی های با فواصل زیاد، کنترل را هم در شرایط گل آلود و هم در شرایط خاکی سست بهبود میبخشند.
انواع لاستیک دوچرخه جاده
– لاستیک های صاف دوچرخه:
دارای یک الگوی بدون آج برای سرعت حرکت بدون مانع روی سطوح صاف مانند آسفالت است.
– لاستیکهای دوچرخه نیمه صاف:
برای سطوح عمدتاً صاف و برخی از دوچرخه سواری های خارج از جاده ساخته شدهاند، این لاستیکها دارای یک مرکز صاف برای حرکت و چرخش سریع، همراه با آجهای جانبی برای کمک به پیچیدنها هستند.
– لاستیکهای آج وارونه:
برای دوچرخه سواری در سطوح ناهموار طراحی شدهاند، آنها بین سرعت حرکت و چرخش روی سطوح صاف و اصطکاک روی سطوح نه چندان هموار طراحی شدهاند.
جهت آج
اکثر الگوهای آج لاستیک جهت دار هستند و اگر با جهت نادرست نصب شوند، عملکرد لاستیک را دچار مشکل می کنند. با این حال، اطلاعات جهتِ درست آج، روی دیواره جانبی لاستیک وجود دارد. بنابراین قبل از نصب کردن لاستیک، آنجا را بررسی کنید.
در بسیاری از لاستیک ها آجِ مخصوص چرخ های جلو یا عقب، متفاوت هستند، بنابراین مطمئن شوید که برای لاستیک جدید با دوچرخه شما نیز مطابقت داشته باشد.
چگونه میتوان اندازه مناسب تیوب و والف دوچرخه را بدست آورد؟
اندازه تیوب دوچرخه اساساً منعکس کننده اندازه لاستیک دوچرخه است، اما تیوب ها، به دلیل اینکه می توانند کشیده شوند، طیف وسیعی از عرض ها را دارند: به عنوان مثال x 1.9-2.327.5.
با توجه به اینکه که هر تیوپ جدید دوچرخه دارای سایزبندی است، فقط محدوده عرضی را انتخاب کنید که با اندازه لاستیک های دوچرخه شما مطابقت دارد.
انواع والفهای تیوب دوچرخه
والف دوچرخه یک قطعه فلزی کوچک بر روی تیوب می باشد که این اجازه را می دهد تا با اتصال یک تلمبه بتوان تیوب را از باد پر کرد. والف های دوچرخه به طور مرسوم در دو نوع مختلف طراحی می شوند:
والف های رایج تیوب دوچرخه دو نوع والف فرانسوی “Presta” یا والف امریکایی “Schrader” هستند.
والف آمریکایی که بر روی اکثر دوچرخه های تولید شده وجود دارند، والف فرانسوی نوع جدیدتر و باریک تر والف های امروزی می باشد. والف های انگلیسی (Dunlop or Woods) در دوچرخه های قدیمی بکار می رفتند و امروزه استفاده از آن منسوخ شده است.
اندازه حفره رینگ یا طوقه دوچرخه شما به نوع والف شما بستگی دارد، بنابراین مطمئن شوید که نوع والف تیوب دوچرخه شما با رینگ (طوقه) دوچرخه نیز مطابقت دارد.
والف های آمریکایی عریض تر از والف های فرانسوی هستند و دارای یک والف (و درپوش والف جداگانه) مانند لاستیک های خودرو هستند. قبلا اکثر دوچرخه های کوهستان دارای والف های آمریکایی بودند. والف های آمریکایی آنقدر پهن هستند که در رینگ های با والف فرانسوی قرار نمی گیرند. تعداد زیادی از دوچرخه های معمولی (نه خیلی گرانقیمت) هنوز از این نوع والف بر روی تیوپ های خود استفاده می کنند. اندازه این نوع والف بسیار بزرگ به نظر می رسد، به همین خاطر دوچرخه های جدیدتر بخصوص دوچرخه های جاده با طوقه های باریک از نوع ارتقاء یافته این والف که باریک تر از مدل های پیشین می باشد بهره می برند.
والف های فرانسوی باریک هستند و اغلب یک سر پیچ کوچک برای باز و بسته کردن دارند. آنها بیشتر در دوچرخه های جاده ای دیده می شوند. والف های فرانسوی در هر طوقه ای قرار می گیرند، اما فقط در صورتی میتوانند در رینگ با والف امریکایی استفاده شوند که یک تبدیل کننده برای کوچک کردن سوراخ نصب کرده باشید – در غیر این صورت خطر آزاد شدن ساقه والف از داخل تیوب وجود دارد.
لاستیکهای دوچرخه مقاوم در برابر پنچری
اگر زیاد اهل رکاب زدن هستید یا از تعویض لاستیک متنفرید، سرمایه گذاری روی این نوع لاستیک گران تر (و سنگین تر) منطقی است. مقاومت در برابر سوراخ شدن از ترکیبات سخت تر و لاستیک های ضخیم تر به طور کلی ناشی می شود.
تایرهای دوچرخه تاشو
یک دلیل بزرگ برای خرید لاستیک تاشو، کاهش وزن است. از آنجایی که می توان آن را تا کرد، نگهداری و حمل تایر نیز آسان است. لاستیکهای تاشو که هم برای دوچرخههای کوهستانی و هم برای دوچرخههای جادهای موجود است، معمولاً گرانتر از سایر تایرهای استاندارد هستند.
لاستیکهای دوچرخه میخ دار
اگر در زمستان سوار میشوید، این لاستیک ها قابل بررسی هستند. لاستیکهای دوچرخه میخ دار دارای میخهای فولادی یا آلومینیومی هستند که برای رکاب زدن بر روی سطوح برفی یا یخی، اصطکاک بیشتری را فراهم میکنند.
ترکیب لاستیکی پیشرفته در تایرهای دوچرخه
اکثر تایر ها عمدتاً از یک نوع لاستیک استفاده می کنند. لاستیک نرم و چسبنده اصطکاک بیشتری دارد، در حالی که لاستیک سخت دوام بیشتری دارد. برخی از لاستیکها دارای لاستیک دو ترکیبی هستند تا این ویژگیها را ترکیب کرده و سرعت عالی را به همراه اصطکاک بهتر برای سرِ پیچها ارائه دهد.
پوشش تعداد نخ لاستیک دوچرخه (TPI)
TPI (تعداد رشته در هر اینچ) در پوشش لاستیک، لایه ساختاری که زیر لایه لاستیکی خارجی تایرهای شما قرار دارد و هر چه تعداد رشته ها بالاتر باشد، نشاندهنده کیفیت بیشتر است و گرانتر هستند. این بیشترین تأثیر را در لاستیک های جاده ای دارد، جایی که فشار تایرها بالاتر است. تعداد رشته ها ممکن است از 60 TPI تا 320 TPI در لاستیک های با کارایی بالا متغیر باشد.