یوبایک|فروشگاه آنلاین دوچرخه و لوازم دوچرخه سواری

بهبود عملکرد ذهن با دوچرخه سواری

بهبود عملکرد ذهن با دوچرخه سواری

آیا با فرسودگی ذهنی کلنجار می‌روید؟ ورزش هوازی ممکن است به بهبود عملکرد ذهن شما کمک کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فعال‌بودن می‌تواند بر این نوع فرسودگی تأثیر بگذارد.

• بر اساس تحقیقات انجام شده، ورزش‌های هوازی، مانند دوچرخه‌سواری، می‌تواند به مغز شما کمک کند تا از خستگی یا فرسودگی ذهنی خارج شود.

• این ممکن است به این دلیل باشد که این نوع ورزش باعث بهبود فرایندهای شناختی و سیستم عصبی می‌شود تا به طور مؤثرتری عمل کنند.

استرس، کار بیش از حد، و برنامه‌های فوق‌العاده فشرده همگی منجر به فشار بیش از اندازه به سیستم شناختی شده و باعث می‌شوند شما از نظر عاطفی تخلیه و به‌راحتی تحت‌فشار قرار بگیرید. این خستگی از نوع ذهنی است، حالتی که در صورت مزمن شدن می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی شود و به نوبه خود خطر ابتلا به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی مانند دیابت و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. 

طبق یک مطالعه جدید در ژورنال Physiology & Behavior ، راهبردهایی که بر حواس‌پرتی متکی بوده، مانند تماشای تلویزیون، ناکارآمد هستند. اما، همان‌طور که مشخص است، یک جلسه تمرین هوازی می‌تواند به طور مؤثری کمک‌کننده باشد. 

محققان از 99 فرد بزرگسال سالم خواستند تا 60 دقیقه تست شناختی را برای القای خستگی ذهنی انجام دهند. سپس آنها را به سه گروه تقسیم کردند: یکی 30 دقیقه ورزش متوسط با دوچرخه ثابت انجام داد، دومی 30 دقیقه یک تمرین کششی ساده برای پایین‌تنه انجام داد و سومی یک کمدی 30 دقیقه‌ای تماشا کرد. 

پس از نیم ساعت، همه افراد از نظر خلق، خستگی، بی‌قراری، ظرفیت شناختی از نظر خود فرد، انگیزه و انعطاف‌پذیری شناختی مورد ارزیابی قرار گرفتند. کسانی که در گروه تمرین بودند در بسیاری از این زمینه‌ها، از جمله خلق‌وخو و انعطاف‌پذیری شناختی، بهبود قابل‌توجهی نشان دادند. 

 این اولین باری نیست که یک دوره فعالیت هوازی با شدت متوسط منجر به استراحت ذهنی می‌شود. مطالعه کوچک قبلی که در آن 30 دقیقه ورزش نیز انجام شد، بهبودهایی در حافظه، استدلال و سازماندهی نشان داد.

به گفته فیلیپ زیمر، پژوهشگر مؤسسه علوم ورزشی و ورزش در دانشگاه TU دورتموند در آلمان، یکی از نویسندگان مطالعه اخیر، این مکانیسم احتمالاً به این بستگی دارد که چگونه حتی نیم ساعت فعالیت می‌تواند پاسخ سیستم عصبی مرکزی را بهبود بخشد. او به Runner’s World گفت که کارهای سخت ذهنی می‌توانند از آن سیستم بیش از حد کار بکشند و همچنین عملکرد شناختی را به‌طورکلی پایین بیاورند. 

او گفت: «ورزش چیزی را فراهم می‌کند که استراتژی بازسازی شناختی نامیده می‌شود» اساساً، فرایندهای شناختی و سیستم عصبی شما را بازیابی می‌کند تا بتوانند به طور مؤثرتری عمل کنند. 

علاوه بر تسکین خستگی ذهنی کوتاه‌مدت، ورزش انجام شده به طور منظم می‌تواند به «تنظیم» این فرایندهای شناختی در طول زمان نیز کمک کند. برای مثال، مطالعه‌ای که بر روی دوندگان ماراتن در مقایسه با افراد کم‌تحرک در یک بازه زمانی شش‌ماهه انجام شد، نشان داد که ورزش استقامتی، مانند دویدن، تأثیر سیستم عصبی مرکزی بر جریان خون از جمله مغز را بهبود می‌بخشد. 

یکی از نویسندگان آن مطالعه، آسترید رو، از گروه روانپزشکی، روان‌درمانی و روان‌تنی دانشگاه آگزبورگ در آلمان، به Runner’s World گفت که تحقیقات نشان می‌دهد که قوی نگه‌داشتن سیستم عصبی مرکزی و قوای ذهنی شما مستلزم ترکیبی از استراتژی‌های مختلف است.

او گفت: «ورزش منظم و مداوم همراه با دوره‌های حاد و مختصر ورزش‌های شدید در بهبود شناختی مؤثرتر است.» ” “این همان چیزی است که سیستم عصبی مرکزی را آغاز می‌کند.” 

بهبود عملکرد ذهن با دوچرخه سواری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *